Hvorfor er en god hjemmeside viktig for din bedrift?
Etter hvert som sosiale medier har fått større og større plass i den digitale markedsføringen er det noen som mener at man ikke lenger trenger hjemmesiden, eller at den ikke er like viktig som før. Det er helt feil. Hvorfor skal vi se nærmere på her.
Representasjon
Hjemmesiden er selve personligheten til bedriften din. Den er den digitale «resepsjonen» der kundene danner seg et første inntrykk. Derfor må den være profesjonell og innbydende. Kunden må få et incentiv til å velge din bedrift framfor konkurrentene. For å få til det må du gi svar på fire viktige spørsmål:
Hva heter bedriften?
Hva driver bedriften med?
Hvorfor skal kunden velge din bedrift fremfor konkurrentene?
Hvordan kan din bedrift hjelpe kunden?
Konverteringer
Hva er det din bedrift ønsker å oppnå? Det er uansett på hjemmesiden det skjer. Om det er salg av produkter og tjenester, nedlastinger eller skjemautfylling. Konverteringene skjer fra hjemmesiden. Den må derfor være lett å navigere med synlige og tydelige «call to action»-knapper (CTA).
“Hjemmesiden er den aller viktigste delen av din digitale markedsføring.”
Gode bilder av produkter hjelper å løfte budskapet
Søkemotoroptimalisering (SEO)
80% av trafikken fra google kommer fra organiske søk. Google kan med andre ord gi masse gratis reklame. For å være søkbar på google må man ha en hjemmeside som kan bufres, indekseres og rankes. For å komme høyt opp på google resultat må siden være teknisk optimalisert, ha godt innhold og gode backlinks. Man må med andre ord jobbe bevisst med SEO på hjemmesiden for å få gode resultater.
Analyser
En av de største fordelene med digital markedsføring sammenlignet med tradisjonell markedsføring er at det er så enkelt å måle resultater. Har du en hjemmeside kan du bruke analyseverktøy som Google Analytics til å måle KPI´er (Key Performance Indicators). KPI´er er viktige nøkkeltall som bedriften følger med på. Eksempler på KPI´er kan være hvor mange besøk hjemmesiden har hatt den siste uka, eller hvor mange prosent av besøkende som ender med å gjennomføre en ønsket handling (konverteringsrate).
Du kan også følge med på hvilke kanaler trafikken din kommer fra, noe som kan være veldig nyttig å planlegge ut fra.