Hvordan jobbe med SEO
Når minst 80% av Google-søkere klikker på organiske resultater framfor betalt plassering, sier det seg selv at søkemotoroptimalisering (SEO) er et viktig fokusområde.
Ønsker du hjelp til SEO? Klikk på knappen "Bestill hjelp til SEO" nederst i artikkelen for en uforpliktende og gratis prat med vårt markedsteam.
Google Hummingbird
For å jobbe med søkemotoroptimalisering må du vite hvordan Google fungerer. Google bruker en søkealgoritme kalt Hummingbird for å avgjøre hvilke sider som vises i søkemotoren og hvor høyt opp i søkeresultatet de kommer. Det er viktig å legge til rette for at disse algoritmene skal gi hjemmesiden din en god rangering.
Søkemotoralgoritmer
Siden blir oppdaget (crawling)
Indeksering
Rangering
Siden blir oppdaget:
Google leter etter nye sider og sjekker oppdateringer på sider de vet om. Det gjør de ved å følge linker fra sider som allerede er registrert.
Indeksering:
Google bestemmer seg for om de skal bruke innholdet som de har funnet. Hvis Google bestemmer seg for å indeksere innholdet blir det lagret i en database.
Her er noen vanlige grunner til at innholdet ikke blir indeksert:
Innholdet er et duplikat
Innholdet har liten verdi
Google kunne ikke finne siden
Siden mangler interne linker
“De viktigste faktorene i valg av nøkkelord er at de må være relevante og ha høyt søkevolum.”
Rangering:
En hemmelig algoritme regner ut hvilke sider som skal vises i søkeresultatet og i hvilken rekkefølge de kommer.
Viktige faktorer for høy rangering er:
Tilstedeværelse av nøkkelord i «title tag»
Lastehastighet og mobilvennlighet
Hjemmesidens omdømme
Søkemotoroptimalisering deles inn i tre kategorier:
Søkemotoroptimalisering kan utgjøre store forskjeller
Teknisk optimalisering
Teknisk optimalisering er all søkemotoroptimalisering man gjør på hjemmesiden som ikke er relatert til innholdet.
Tekniske optimaliseringer for å sikre at siden kan oppdages og indekseres:
Minimere sidefeil og URL-feil. Det bør være feilfritt på viktige sider.
Bruke 301 omdirigering.
Lag en XML sitemap
Innholdet bør være unikt. Unngå å kopiere innhold
Sjekk at siden har blitt bufret
Tekniske optimaliseringer som hjelper på rangering av siden:
Lastetid på siden bør være maksimalt to sekunder
Sørg for at siden er mobilvennlig
Få et HTTPs sertifikat. (sikker side)
Optimalisering på hjemmesiden
Optimalisering på hjemmesiden handler om å sørge for godt innhold som gir en god brukeropplevelse. Her er det nøkkelordene som står i sentrum.
Det først du må gjøre er å identifisere nøkkelordene du vil prøve å rangere høyt på i søkemotoren. De to viktigste faktorene for gode nøkkelord er at de må være relevante for din hjemmeside og de må ha høyt søkevolum. I tillegg bør du gjøre en vurdering på om nøkkelordene du velger er innenfor din rekkevidde, altså om det er realistisk at du skal klare å rangere høyt på akkurat disse søkeordene.
Her er noen tips for å finne nøkkelord:
Skriv inn et søkeord i søkemotoren og se på forslag og relaterte søk fra Google
Bruk Google Ads til å få forslag til relaterte nøkkelord
Undersøk hvilke nøkkelord konkurrentene bruker
Bruk Google trends for å se hvor mange søk nøkkelordene har. Her kan man også sammenligne nøkkelordene
Velg et nøkkelord (P1) som er mest relevant. Velg to sekundære nøkkelord (P2) og tre eller fler tertiære nøkkelord (P3). Bruk disse nøkkelordene etter viktighetsgrad i elementene under på en naturlig og informativ måte. Det er viktig å unngå «keyword stuffing», som betyr å putte nøkkelord inn på unaturlige plasser for å få bedre rangering. «Keyword stuffing» fører til en dårligere brukeropplevelse og er en negativ rangeringsfaktor.
Optimalisering av google søkeresultat (pre-click optimalization)
Title tag
URL
Meta description
Optimalisering av hjemmeside (post-click optimalization)
Tekst
Bilder (alt tekst)
Overskrifter
Interne linker
Optimalisering utenfor hjemmesiden
Optimalisering utenfor hjemmesiden handler i stor grad om å få eksterne hjemmesider til å linke til din side. Såkalte eksterne linker. Dette er ofte den viktigste rangeringsfaktoren fordi den bygger omdømme.
Det er tre typer eksterne linker som gir høyere rangering hos Google.
Eksterne linker fra anerkjente sider. Jo mer anerkjent side du får link fra, jo bedre er det for rangeringen.
Eksterne linker fra sider som er relevante for din bransje.
Eksterne linker du har gjort deg fortjent til.
Eksterne linker er den delen av søkemotoroptimaliseringen vi har minst kontroll over, fordi vi ikke bestemmer om noen skal linke til siden vår. Men vi kan øke sannsynligheten for å få gode eksterne linker ved å levere godt innhold og jobbe aktivt med nettverksbygging.
Sette mål
Til slutt i denne artikkelen vil jeg påpeke viktigheten av å sette seg konkrete mål i arbeidet med søkemotoroptimalisering. Det er mye enklere å lykkes hvis målet er at du skal komme blant topp tre i søkeresultatet for ditt viktigste søkeord, enn hvis du bare har bestemt deg for å «jobbe med søkemotoroptimalisering».
Ta gjerne kontakt med Webium hvis du ønsker profesjonell hjelp til søkemotoroptimaliseringen.