Kontakt
Svolvær
19°C

Hvordan jobbe med SEO

Når minst 80% av Google-søkere klikker på organiske resultater framfor betalt plassering, sier det seg selv at søkemotoroptimalisering (SEO) er et viktig fokusområde.

Hedda
04. oktober 2024

Ønsker du hjelp til SEO? Klikk på knappen "Bestill hjelp til SEO" nederst i artikkelen for en uforpliktende og gratis prat med vårt markedsteam.

Google Hummingbird

For å jobbe med søkemotoroptimalisering må du vite hvordan Google fungerer. Google bruker en søkealgoritme kalt Hummingbird for å avgjøre hvilke sider som vises i søkemotoren og hvor høyt opp i søkeresultatet de kommer. Det er viktig å legge til rette for at disse algoritmene skal gi hjemmesiden din en god rangering.

Søkemotoralgoritmer

  • Siden blir oppdaget (crawling)

  • Indeksering

  • Rangering

Siden blir oppdaget:

Google leter etter nye sider og sjekker oppdateringer på sider de vet om. Det gjør de ved å følge linker fra sider som allerede er registrert.

Indeksering:

Google bestemmer seg for om de skal bruke innholdet som de har funnet. Hvis Google bestemmer seg for å indeksere innholdet blir det lagret i en database.

Her er noen vanlige grunner til at innholdet ikke blir indeksert:

  • Innholdet er et duplikat

  • Innholdet har liten verdi

  • Google kunne ikke finne siden

  • Siden mangler interne linker

“De viktigste faktorene i valg av nøkkelord er at de må være relevante og ha høyt søkevolum.”

Rangering:

En hemmelig algoritme regner ut hvilke sider som skal vises i søkeresultatet og i hvilken rekkefølge de kommer.

Viktige faktorer for høy rangering er:

  • Tilstedeværelse av nøkkelord i «title tag»

  • Lastehastighet og mobilvennlighet

  • Hjemmesidens omdømme

Søkemotoroptimalisering deles inn i tre kategorier:

Søkemotoroptimalisering kan utgjøre store forskjeller

Teknisk optimalisering

Teknisk optimalisering er all søkemotoroptimalisering man gjør på hjemmesiden som ikke er relatert til innholdet.

Tekniske optimaliseringer for å sikre at siden kan oppdages og indekseres:

  • Minimere sidefeil og URL-feil. Det bør være feilfritt på viktige sider.

  • Bruke 301 omdirigering.

  • Lag en XML sitemap

  • Innholdet bør være unikt. Unngå å kopiere innhold

  • Sjekk at siden har blitt bufret

Tekniske optimaliseringer som hjelper på rangering av siden:

  • Lastetid på siden bør være maksimalt to sekunder

  • Sørg for at siden er mobilvennlig

  • Få et HTTPs sertifikat. (sikker side)

Optimalisering på hjemmesiden

Optimalisering på hjemmesiden handler om å sørge for godt innhold som gir en god brukeropplevelse. Her er det nøkkelordene som står i sentrum.

Det først du må gjøre er å identifisere nøkkelordene du vil prøve å rangere høyt på i søkemotoren. De to viktigste faktorene for gode nøkkelord er at de må være relevante for din hjemmeside og de må ha høyt søkevolum. I tillegg bør du gjøre en vurdering på om nøkkelordene du velger er innenfor din rekkevidde, altså om det er realistisk at du skal klare å rangere høyt på akkurat disse søkeordene.

Her er noen tips for å finne nøkkelord:

  • Skriv inn et søkeord i søkemotoren og se på forslag og relaterte søk fra Google

  • Bruk Google Ads til å få forslag til relaterte nøkkelord

  • Undersøk hvilke nøkkelord konkurrentene bruker

  • Bruk Google trends for å se hvor mange søk nøkkelordene har. Her kan man også sammenligne nøkkelordene

Velg et nøkkelord (P1) som er mest relevant. Velg to sekundære nøkkelord (P2) og tre eller fler tertiære nøkkelord (P3). Bruk disse nøkkelordene etter viktighetsgrad i elementene under på en naturlig og informativ måte. Det er viktig å unngå «keyword stuffing», som betyr å putte nøkkelord inn på unaturlige plasser for å få bedre rangering. «Keyword stuffing» fører til en dårligere brukeropplevelse og er en negativ rangeringsfaktor.

Optimalisering av google søkeresultat (pre-click optimalization)

  • Title tag

  • URL

  • Meta description

Optimalisering av hjemmeside (post-click optimalization)

  • Tekst

  • Bilder (alt tekst)

  • Overskrifter

  • Interne linker

Optimalisering utenfor hjemmesiden

Optimalisering utenfor hjemmesiden handler i stor grad om å få eksterne hjemmesider til å linke til din side. Såkalte eksterne linker. Dette er ofte den viktigste rangeringsfaktoren fordi den bygger omdømme.

Det er tre typer eksterne linker som gir høyere rangering hos Google.

  • Eksterne linker fra anerkjente sider. Jo mer anerkjent side du får link fra, jo bedre er det for rangeringen.

  • Eksterne linker fra sider som er relevante for din bransje.

  • Eksterne linker du har gjort deg fortjent til.

Eksterne linker er den delen av søkemotoroptimaliseringen vi har minst kontroll over, fordi vi ikke bestemmer om noen skal linke til siden vår. Men vi kan øke sannsynligheten for å få gode eksterne linker ved å levere godt innhold og jobbe aktivt med nettverksbygging.

Sette mål

Til slutt i denne artikkelen vil jeg påpeke viktigheten av å sette seg konkrete mål i arbeidet med søkemotoroptimalisering. Det er mye enklere å lykkes hvis målet er at du skal komme blant topp tre i søkeresultatet for ditt viktigste søkeord, enn hvis du bare har bestemt deg for å «jobbe med søkemotoroptimalisering».

Ta gjerne kontakt med Webium hvis du ønsker profesjonell hjelp til søkemotoroptimaliseringen.